Co jest ważne?

Czasem chcesz zrobić wszystko, pójść na koncert, napisać zaległe prace, spotkać się ze znajomymi. Zapełniasz swój kalendarz do granic możliwości. Nęci Cię praca w różnych firmach i nad wieloma ciekawymi projektami. Masz studia, pracę, wolontariaty, przyjaciół, rodzinę, rozrywki i zobowiązania.

Jak w tym gąszczu spraw do zrobienia odnaleźć te, które są naprawdę ważne, które Cię rozwijają, dają siłę i są niezbędne w Twoim codziennym życiu?

DSCF8312

W przypadku osób, które uwielbiają aktywność, mają pełne kalendarze i jeszcze więcej pomysłów w głowie, ustalenie priorytetów wcale nie jest proste. Wszystko w pierwszej chwili wydaje się ważne i znaczące, a upychanie wydarzeń i spraw do załatwienia staje się codzienną koniecznością.

Dążenie do własnego rozwoju oraz pełni życia, jednak wcale nie musi wiązać się z tysiącami zajęć. Bardziej chodzi o to by wiedzieć, po co coś robimy. Dlaczego spotkanie z tym a nie innym człowiekiem jest dla mnie ważne, po co chcę zrealizować dany projekt lub zaangażować się w pracę, o której opowiada mi znajoma?

Często popełniam błąd brania się za wiele rzeczy na raz, powoli się uczę, że wcale nie muszę uczestniczyć we wszystkich, nawet najciekawszych projektach i eventach, a nieprzeczytane maile nie uciekną. Jednak jest to trudna praca nad sobą, więc warto próbować ustalać priorytety każdego dnia.

W celu oczyszczenia swojej głowy i kalendarza, proponuję kilka prostych technik, które pomogą zastanowić się i zweryfikować ogrom spraw, jakie mamy do zrobienia każdego dnia.

Po pierwsze: wykreśl połowę

Jeśli masz dużo do zrobienia, weź kartkę i wypisz po kolei każde z zadań, najlepiej jedno pod drugim. Następnie weź długopis w innym kolorze i skreśl połowę. Przy każdym zapytaj siebie, co się stanie, jeśli tego nie zrobisz? Jeśli konsekwencje będą duże wiesz, że nie masz wyjścia i musisz się podjąć zadania. Jeśli skutki niepodjęcia działania nie będą istotne odpuść sobie i w tym czasie zaplanuj czas dla siebie.

Po drugie: ustal priorytety

Tu również przyda się kartka i długopis. Kolejny raz spisz swoje sprawy do załatwienia. Następnie nadaj rangi wszystkim zadaniom, daj im numery od 1 do ostatniego (w zależności od tego ile jest wypisanych zadań), numery o niskich wartościach to zadania najważniejsze w danej chwili, mają one wysoki priorytet i muszą być zrobione. Jeśli już sobie z nimi poradzisz będziesz mieć świadomość, że dzień nie był stracony a to, co najistotniejsze jest załatwione.

Po trzecie: zastanów się

Czy każde z tych zadań, którego się podejmujesz, czyli kolejne spotkanie z projektu, opieka nad dzieckiem znajomej, pisanie pracy dla brata czy pójście do banku podejmujesz się po coś? Czy załatwienie danej sprawy, uczestniczenie w zadaniu da Ci coś, co pomoże Ci się rozwijać, będzie dla Ciebie ważne? Jeśli tak działaj, jeśli nie zastanów się drugi raz czy naprawdę chcesz to robić.

PS.U mnie tygodnie pod znakiem warsztatów, walki ze stresem i przełamywaniem barier. Ostatnio prowadziłam warsztaty z motywacji na zaliczenie w Szkole Trenerów oraz technik arteterapii. To jest obecnie dla mnie priorytet – prowadzenie warsztatów ,a drugi to odpoczynek;) I wiosna, która zawitała do mojego domu.

Napisz jak Ty radzisz sobie z nawałem pracy, obowiązków i spraw do załatwienia?

DSC06430
Wiosna na parapecie:)

DSC06428 DSC06437

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s